Lindex tar miljöansvar

Lindex_v32_OK_5407

Lindex tog tillsammans med HM och KappAhl initiativet till One Bag Habit eftersom dagens konsumtion av påsar är ohållbar. One Bag Habit syftar till att aktivt minska konsumtionen av påsar och öka konsumenternas medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan. Lindex var också bland de första företagen att teckna ett unikt branschinitiativ för mer hållbar bomull.

Mia Gullberg är butikschef på Lindex:
– Naturvårdsverket menar att vi använder nästan 200 plastpåsar per person och år, och att plastpåsen i snitt enbart används i 30 minuter. Lindex vill uppmuntra kunderna till att köpa en mer hållbart tillverkad påse och sedan återanvända den vid flera tillfällen. Responsen från kunderna har varit mycket god.

Vi människor har en viktig hållbarhetsutmaning i att minska förbrukningen av alla sorters påsar. Både plast- och papperspåsar har en negativ inverkan på klimatet. Även när de är gjorda av förnyelsebart material är de mycket energikrävande att tillverka, transportera och återvinna.
– Det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse. Då känns valet självklart.
Just nu arbetar Lindex med att ta fram påsar i hållbar bomull som kan användas vid shopping, berättar Mia.

Köper du ändå en påse bidrar du till forskningen
Från den 1 juni i år tar Lindex numera betalt för påsar när du handlar och allt överskott går oavkortat till STEPS forskningsprogram som syftar till att utveckla morgondagens mer miljövänliga plast och öka återanvändning och återvinning av plast. Genom forskning och ny teknik ska programmet bland annat bidra till utveckling av plaster gjorda av förnybara bioråvaror som jordbruksprodukter, alger och skog.

Lindex först med att teckna ett unikt branschinitiativ för mer hållbar bomull.
Branschinitiativet för mer hållbar bomull leds av The Prince of Wales’s International Sustainability Unit. Initiativet går i linje med Lindex mål att 100 procent av företagets bomull ska komma från mer hållbara källor till 2020, där Lindex hittills nått 91 procent.
– Det känns oerhört bra att kunna erbjuda till exempel barnplagg i 100 procent hållbar bomull, Det är viktigt för oss att känna att produkterna är rena och hållbara ur ett längre perspektiv, säger Mia.

Tags , , , ,