Sociala medier inspirerar på Rinse

Hon kunde ha blivit fotbollsproffs, men ödet ville annorlunda och målet blev istället att bli frisör. Ellen Boström är en av frisörerna Rinse på Toppengallerian och har totalt sju kollegor, varav två är föräldralediga.

Efter frisörutbildningen i Stockholm fick Ellen jobb direkt efter examen på Rinse och jobbade fem år i Stockholm. Därefter fick hon ett erbjudande om att flytta ner till Skåne och driva Rinse på Emporia, vilket hon inte kunde motstå. Inte långt senare flyttade hon ned till Höllviken när det var dags för kedjans fortsatta expansion till Toppengallerian.

I Höllviken och på salongen finns en trevlig småstadskänsla bland kunderna och Ellen och hennes kollegor upplever en gemytlig stämning: folk känner varandra och stannar gärna och utbyter några ord med varandra. Det är trivsamt helt enkelt. Det återspeglas också på salongen att kunderna känner sig hemma.

Klipptider på tidiga morgonen
Under sommaren kommer ju sommargästerna till Näset och antalet kunder ökar en del då. Ellen ser att fler och fler – oavsett ålder, även många pensionärer – använder sig av webbokningen: ett enkelt och snabbt sätt att hitta en tid som passar. Sen Rinse började ha öppet från klockan åtta på vardagar, så har det underlättat för många som jobbar och hinner smidigt få in en klipptid i schemat redan på morgonen.

Social media inspirerar
Trender kommer och går: ibland ska alla ha lugg eller så ska det vara page eller rosa hår, men trenderna är inte lika uttalade idag som förr: allt är tillåtet. Och det känner Ellen att det främst är social medias förtjänst.

Förr fanns det ett fåtal lysande stjärnor på frisörhimlen, där personer som Björn Axén var en av de klarast lysande. Idag har social media och främst Instagram gjort att många fler frisörer får chansen att synas i de sociala kanalerna: nyklippta hår, stylade lockar och färgade frisyrer går att hitta i mängder via frisyrrelaterade hashtaggar och även väldigt extrema frisyrer.

Det är lätt att ta med en av dessa bilder till frisören och visa hur man skulle vilja se ut. Ofta ligger det dock många, många timmars styling bakom och då med en annan prislapp än den vanliga klippningen med slingor! Sen är det dessutom ofta så att det är kemiskt omöjligt att skapa en frisyr som till exempel ett regnbågsfärgat hår som faktiskt håller sig efter fotograferingen. Det kan alltså vara vara en utmaning att förklara för kunder att Instagrambilderna inte speglar verkligheten, för de vill ju att kunderna ska känna sig nöjda när de går därifrån. Men visst är det roligt med mer lättillgänglig inspiration – sök själv!

Löss – ett vanligt problem i samhället
Tro det eller ej, men lössen håller vårt hår i ett fast grepp än och är inte något som hör 1800-talet till. Idag anses löss spridas lättare än förr, då många barn faktiskt spenderar mer tid tillsammans inomhus och teorin är att de till exempel sitter tillsammans i soffan och tittar på samma device: då skapas gynnsamma miljöer för lössen att sprida sig. Det är inte bara barn som får löss, utan alla bör kolla sig om någon i familjen drabbas.

Om frisören upptäcker löss hos en kund, så får de inte lov att klippa håret, då saneringsarbetet är alldeles för kostsamt både ur både ett ekonomiskt och tidsmässigt perspektiv, där uteblivna klipptider är följden. Tipset är att luskolla barnen och sig själv minst varannan dag när “luslarmet” går. Framför allt är det viktigt att vara öppen med det, så att man tillsammans tar krafttag mot lössen och inte flyttar runt problemet genom att man återsmittar varandra.

Ellen tycker mycket om den sociala biten: att prata med kunderna, speciellt de återkommande som de faktiskt lär känna. Det allra roligaste under en arbetsdag är variationen på kunderna, men min favorit är absolut färg avslutar hon med ett leende och går ut till nästa kund som redan sitter i stolen och hälsar ”Hallå igen!”.

Tags