NYHETER: HÄLSA OCH LIVSSTIL HOS ICA TOPPEN

Första boken, “Hälsa,” är en djupdykning i världen av mat. En ögonöppnare om hur våra val påverkar vår hälsa. Men det är inte bara en glorifiering av varor, det är en uppriktig redogörelse.

Boken betonar vikten av att vara medveten om vad vi stoppar i oss. Samtidigt understryks det att allt som finns på hyllorna inte är nyttigt. En påminnelse om att varor som ultraprocessad och sockerrik mat, cigaretter och snus också räknas till varusortimentet, men i slutändan är det ju är kundens eget val vad som hamnar i kundvagnen.

Vad innehåller maten egentligen?

Särskilt betonas risken med överkonsumtion av bearbetade livsmedel, även de som marknadsförs som hälsosamma vegetariska alternativ. Konsumenten uppmanas att vara uppmärksam, att ta reda på vad de egentligen äter och efterfråga hälsosammare alternativ.

Den andra boken kretsar kring frukt och grönsaker, en slags produktbok från Frukt & Grönt-avdelningen som informerar om vad varje frukt och grönsak innehåller, vilken effekt de kan ha på vår hälsa samt trevliga recept. Recepten blandas med insikter och det är inte bara en guide, det är en kompanjon för en hälsosam livsstil.

Dessa två böcker är en fortsättning på den tidigare framgångsrika “Växtkraft,” skriven av Michael Kock. Baserad på hans egna erfarenheter med diabetes och vad forskningsstudier påvisar.

ICA Toppen bjuder på böcker!
Böckerna kommer att delas ut gratis till stamkunder, erbjudandet kommer via mejl. Stammiskortet kommer att laddas med erbjudandet och därefter är det först till kvarn som gäller. 4000 exemplar finns packade och redo för utdelning i butiken. Ica Toppen vill höja kundernas medvetenhet om mat, hur vi bör äta och sprida kunskap om hur vi som konsumenter lätt kan bli vilseledda.

Ombyggnad i butiken
Den röda tråden är egentligen den gröna tråden som inte bara vävs genom boken utan sträcker sig ända till ICA Toppens layout. Under våren genomförs en ombyggnad för att flytta godiset bort från kassorna.

Det är ett djärvt drag för att tydliggöra butikens engagemang för hälsa och för att göra det enklare att göra hälsosamma val utan pekpinnar. Framför kassorna kommer nu istället skönhetsprodukterna att finnas. Tanken är att skapa samma taxfree-känsla som på en flygplats och givetvis en trevlig kundupplevelse.